18-19 éves koromban nyílt lehetőségem először beleszippantani a Chanel ikonikus parfümébe és azonnal tudtam, ez az illat csakis egy igazi nőé lehet, aki rejtelmes, vadító és szenvedélyes, szóval azonnal le is mondtam róla. A mítosz viszont maradt, sőt még erősebb lett, mert aki egy ilyen parfümöt képes magabiztosan viselni az biztosan különleges. Szeretném megosztani veletek a gyönyörű Art Deco üvegcsébe rejtett legenda történetét, hiszen mindannyian ismerjük Coco Chanel meséjét, de szinte alig tudunk valamit a parfümről, amely sikere töretlen megalkotása óta.

Talán nincs is más illat, amely annyira kötődik egy nőhöz, mint a Chanel No. 5. Amikor 1921-ben Coco Chanelt akkori szerelme Dmitrij Pavlovics Romanov orosz nagyherceg bemutatta Ernest Beaux parfüm mesternek, Coco azt a kihívást állította számára, hogy alkosson valami egyedit és „absztraktot”, amely tükrözi saját személyiségét. Azt kérte, az illat ne hasonlítson az akkori korok parfümjeihez, amelyek jellemzője az egy-virágos aroma, inkább szerette volna, ha eredeti kompozíciót hoznak létre. Szerencsére Beaux akkoriban már kísérletezett a mesterséges illatanyagokkal, amelyeket aldehideknek nevezett, így végül ylang-ylang, májusi rózsa és jázmin (akkoriban ez volt a legdrágább parfümolaj a világon) esszenciájából alkották meg Coco elegyét. Az üveg lényegében egy egyszerű, áttetsző téglalap nyolcszögletű dugóval a tetején, hasonlít a párizsi Place Vendome oszlopra, elegáns, időtálló és pokolian szexi. A Chanel No. 5 az Art Deco idejében kifejezetten modernnek és avantgárdnak hatott, mert az ember alkotta és a természet komplex mixtúráját adta.

Chanel No5_1

Titokzatos és nagyszerű, meghatározhatatlan, egyedülálló keverék, olyan mint egy igazi karakter, nem fedi fel magát azonnal, hanem apránként mutatja meg arcát. –  mondta Jacques Polge, aki 30 éve a Chanel parfüm mestere. Coco Chanel szerint a nőknek ott kell viselniük a parfümöt, ahová a csókot várják. Polge pedig azt tanácsolja, a parfüm felvitele előtt használjunk illatmentes hidratálót, ha azt szeretnénk, hogy tovább tartson, majd vigyük fel a pulzuspontokra, a csuklókra, a könyök belső részére, a térdhajlatokba és szórjunk a nyakra is, hogy „virágozhasson”.

1954-ben, egy riporter megkérdezte, Marilyn Monroe-t, hogy mit visel az ágyban, mire ő kacéran azt válaszolta, “Természetesen Chanel No. 5-ot.”. Valóban nehéz elképzelni más illatot, amely esszenciájával jobban visszaadja Monroe vonzerejét: elragadóan forróvérű, ugyanakkor mégis finom és megfoghatatlan. Az ő mentorálásában (állítólag a bőrfeszesítő jeges fürdőjéhez mindig hozzáadott egy löttyintésnyit) kezdték el a  No. 5-ot társítani a gyönyörű nőkhöz.

Chanel No5_Marilyn Monroe

A 60-as és 70-es években Catherine Deneuve, a 80-as és 90-es években pedig Carole Bouquet, francia színésznők kölcsönözték arcukat a parfüm népszerűsítéséhez, velük hangsúlyozták a kifinomultságot, rafináltságot, a tiszta francia érzékiséget.

Chanel No5_Catherine Deneuve

Chanel No5_Carole Bouquet

Amerikában pedig üde arcú modellek, mint Cheryl Tiegs vagy a Love Story sztárja Ali MacGraw testesítette meg a fiatalos, jókedvű Chanel lányt. 1968-ban Lauren Huttonnal készült egy fotósorozat, ő sok szempontból megfelelt az igazi Chanel nőnek, mert nem konvencionális szépség, megrögzött világutazó, és persze imádta az illatot.

Chanel No5_Ali Mcgraw_Lauren Hutton

Chanel No5_Audrey-Tautou

A brand újabb arca a szintén francia szépség Audrey Tautou, akinek egyik meghatározó emléke kapcsolódik az esszenciához. „Amikor kislány voltam, az egyik harmincas éveiben járó nénikém kihelyezett egy üveg Chanel No. 5 parfümöt a könyvtárában, amihez természetesen nem érhettünk hozzá, olyan volt, mint egy ékszer, a rejtélyek megtestesítője.” Tautou klasszikus francia eleganciát sugároz, de nem a megközelíthetetlen módon, hanem meleg, mókás bájjal. 2009-ben, lehetősége nyílt eljátszani Coco-t, a Coco before Chanel című filmben, ezért ellátogatott a Chanel egyik párizsi apartmanjába, amely anno butikként üzemelt. „Minden úgy van, mintha csak most lépett volna ki az ajtón, az olasz tükrök, az üveggolyó gyűjteménye, amiben minden bizonnyal látta a jövőt és a levegőben ott lóg a No. 5. Akkor vált számomra nyilvánvalóvá, amit Beaux-nak 1921-ben sikerült bezárnia az üvegbe az egy attitűd.”

2004-ben Nicole Kidmannel, majd 2014-ben Gisele Bündchen szupermodellel is készült egy-egy kampányfilm, melyet a fantasztikus Baz Luhrmann (Romeo+Juliet, Moulin Rouge, Nagy-Gatsby) rendezésében örökítettek meg. A Kidman-féle kisfilm tulajdonképpen a Moulin Rouge szerelmi története napjainkban megörökítve, kosztümök helyett couture ruhakölteményekbe bújtatva. A két videó között tíz év telt el, a rendező szerette volna megmutatni, mi történt ezalatt az idő alatt.

Chanel No5_Nicole Kidman_play

„2014-ben, olyan pillanatokban mutatjuk be a Chanel nőt, amikor önmaga lehet, például sportolás közben, a gyermekei mellett, de megtalálhatja magát a karrierépítésben, ahol valami olyat csinálhat, amitől teljesnek érzi magát, ugyanakkor szüksége van az igazi romantikus kapcsolatra is. A lényeg, hogy ezek között a szerepek között nem kell választania. A Nicole főszereplésével készült kisfilm egy igazi romantikus mese, Gisele pedig napjaink nőjét mutatja be.” – mondta Luhrmann a Vanity Fairnek adott interjúban.

Chanel No5_Gisele Bundchen_play_3

Az ez évi film akkora kedvencem lett, talán a zene miatt is (a Grease The One That I Want slágere egy szuper Lo-Fang feldolgozásban köszön vissza), hogy talán újra kipróbálom az illatot, hátha sikerült felnőni hozzá. ;D

Forrás és további információk:
http://www.elle.com/news/beauty-makeup/enduring-fragrance-the-story-of-chanel-no-5s-longtime-appeal-2757
http://www.harpercollins.com.au/9780062048486/books/Secret-Chanel-No-5-Tilar-J-Mazzeo/
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:425240/FULLTEXT04